Jak mierzyć skuteczność reklamy? CTR i Dwell Rate
18.06.2012

Skuteczna reklama to czysty zysk
Fot. www.sxc.hu

W marketingu online wykorzystuje się wiele różnych wskaźników do pomiaru skuteczności reklam online. Czy jednak łatwo zmierzyć efektywność działań prowadzonych w internecie?

Wskaźnik klikalności (CTR)

Najpopularniejszym miernikiem skuteczności reklamy graficznej jest CTR (ang. Click Through Rate). To parametr wyrażony w procentach. Mówi o tym, jaki odsetek użytkowników kliknął w reklamę. CTR=2%, jeśli na 100 wyświetleń reklamy kliknięto na nią 2 razy.

Sprawdź, jakie reklamy mają najwyższy CTR »

CTR, jako jednostkowy wskaźnik, nie najlepszym narzędziem. Sama liczba klinięć, bez szerszego kontekstu, nic nei mówi. Internauci często klikają w reklamy przez przypadek czy omyłkę, np. gdy nie trafiają w krzyżyk zamykając grafikę. Wtedy reklama może osiągnąć wysoki CTR, ale jej skuteczność nie będzie taka, jakiej oczekuj klient. Internauci, w takim przypadku, najczęściej opuszczają stronę docelową zanim się otworzy. Nie wykonują akcji, do których chcemy ich zachęcić, a w dodatku irytują się i zaczynają negatywnie kojarzyć markę.

Wskaźnik zaangażowania (Dwell Rate)

Pomiary skuteczności reklamy prowadzi się także coraz chętniej przy użyciu wskaźnika zaangażowania (ang. Dwell Rate) oraz średniego czasu zaangażowania (ang. Dwell Average Duration).
Wykorzystuje się je w reklamach typu Rich Media, które umożliwiają interakcję z Internautą.

Wskaźniki zaangażowania pozwalają ocenić skuteczność reklam przez porównanie z benchmarkami. Jednak - podobnie jak w przypadku wskaźnika CTR - nie umożliwiaja oceny zwiększenia znajomości marki, czy zrozumienia przekazu.

Reklamę i jej skuteczność trzeba oceniać z szerszej perspektywy. Podjąć próbę zmierzenia sposobu postrzegania marki, rozpoznawalności marki, skłonność do zakupu, używanie produktu danej marki itp. Najlepiej wykonać taki pomiar przez badania ankietowe. Warto dodać do tego jeszcze wyniki sprzedaży, czy dane z Google Analytics dla strony docelowej, do której prowadzi reklama.

materiały: IAB, money.pl, interaktywnie.com