Jak znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania - aktualne wytyczne od Google
22.02.2016

Aktualizacja wytycznych Google dla Webmasterów, opublikowana na przełomie stycznia/lutego 2016, określa zasady podnoszenia widoczności stron w wynikach wyszukiwania.

Najprościej rzecz biorąc, musisz dbać o to, aby:

  • wyszukiwarka Google znalazła Twoją stronę www
  • roboty Google "zrozumiały" Twoją stronę
  • użytkownicy mogli łatwo znaleźć potrzebne dane w Twojej stronie.

A teraz czas na szczegóły.

Jak pomóc wyszukiwarce Google znaleźć Twoją stronę

  • Upewnij się, że każdy link prowadzący do Twojej witryny, znajduje się na możliwej do znalezienia stronie www. Link odsyłający powinien zawierać tekst, a w przypadku grafiki mieć wypełniony atrybut <alt>, odpowiadając treścią stronie docelowej.
  • Przygotuj mapę strony z linkami odsyłającymi do głównych kategorii w Twoim serwisie, użyteczną dla robotów wyszukiwarek, jak i dla zwykłego użytkownika.
  • Ogranicz liczbę linków wychodzących ze strony do rozsądnej ilości (najwyżej kilka tysięcy).
  • Upewnij się, że Twój serwer właściwie obsługuje funkcję "If-Modified-Since HTTP". W ten sposób Twój serwer komunikuje się z Google, gdy zaktualizujesz zawartość strony. Obsługa tej funkcji pozwala ograniczyć obciążenie serwera wywołane działaniem robotów indeksujących.
  • Używaj pliku robots.txt file, aby zabezpieczyć serwer przed nadmiernym ruchem generowanym przez w trakcie indeksowania jej zawartości przez roboty wyszukiwarek. Aktualizuj plik robots.txt, dowiedz się, jak wykorzystać go do zarządzania indeksowaniem Twojej strony. Sprawdź też poprawność pliku robots.txt dedykowanym narzędziem do testowania.

Jak sprawić, by roboty wyszukiwarek dobrze "zrozumiały" Twoją stronę

  • Stwórz użyteczną, wypełnioną wartościową treścią stronę, o przejrzystej strukturze i właściwie opisanej zawartości.
  • Zastanów się, jakie zapytania (frazy kluczowe) wykorzystałby internauta, żeby trafić na Twoją stronę i upewnij się, że treści opublikowane w Twoim serwisie zawierają te frazy.
  • Upewnij się że elementy <title> oraz atrybuty <alt> znajdujące sie w Twojej stronie są unikalne, zgodne z profilem Twojej strony oraz zrozumiale opisują jej charakter.
  • Zaprojektuj swoją stronę tak, aby opierała się na przejrzystej i zrozumiałej hierarchii informacji.
  • Śledź rekomendacje Google w odniesieniu do właściwego wykorzystania grafik, treści wideo i in.
  • Jeśli korzystasz z cms-ów (np. Wix lub WordPress), upewnij się, że pozwalają tworzyć strony i linki indeksowane przez roboty wyszukiwarek.
  • Aby ułatwić Google dokładne zrozumienie zawartości witryny, zezwól na zaindeksowanie wszystkich jej zasobów, które znacząco wpływają na renderowanie stron, w tym plików CSS i JavaScript, istotnych dla właściwej interpretacji stron. System indeksowania Google renderuje strony internetowe tak, jak widziałby je użytkownik, uwzględniając również obrazy, pliki CSS i JavaScript. Aby zobaczyć zasoby stron, których Googlebot nie może zaindeksować, a także poprawić instrukcje w pliku robots.txt, skorzystaj z raportu na temat zablokowanych zasobów w Search Console oraz z narzędzi Pobierz jako Google i Tester pliku robots.txt.
  • Pozwól robotom wyszukiwarek na przeszukiwanie Twojej strony www z pominięciem rejestrowanych sesji (ID, URL). Takie techniki są przydatne do obserwoania zachowania internautów w Twoim portalu, działanie robotów jest jednak inne. Narzucenie takiego wymogu robotom może skutkować niepełną indeksacją zawartości Twojej strony.
  • Upewnij się, że ważne treści są domyślnie widoczne w witrynie. Google może indeksować zasoby HTML ukryte w elementach nawigacyjnych, takich jak karty czy sekcje rozwijane. Uważamy jednak, że dostępność takich treści dla użytkowników jest nieco ograniczona, więc proponujemy umieszczenie najważniejszych informacji w domyślnym widoku strony.
  • Upewnij się, w miarę swoich możliwości, że linki reklam znajdujących się w Twojej witrynie nie wpływają na wyniki wyszukiwania. Na przykład - używaj w odniesieniu do tych linków polecenia rel="nofollow", aby nie były indeksowane przez wyszukiwarkę.

Jak pomóc użytkownikom korzystać z Twojego serwisu www

  • Istotne nazwy, treści, linki poinny być zapisane zwykłym tekstem, bez wykorzystywania grafiki. Jeśli użycie grafiki jest konieczne, pamiętaj o wypełnieniu atrybutu <alt> kilkoma słowami opisu.
  • Zadbaj o to, żeby wszystkie linki znajdujące się w Twojej witrynie odsyłały do istniejących stron www. Używaj prawidłowego kodu html.
  • Popraw czas ładowania się Twojej strony www. Strony, które szybko sie wczytują są chętniej odwiedzane przez użytkowników. Czas ładowania się witryny możesz sprawdzić, wykorzystując np.: Google PageSpeed Insights lub Webpagetest.org.
  • Projektując stronę, weź pod uwagę wszystkie urządzenia, na jakich będzie wyświetlania: komputery, laptopy, tablety, smartfony. Skorzystaj z narzędzi do testowania optymalizacji mobilnej, aby zyskać informację, co powienieneś poprawić.
  • Upewnij się, że Twoja strona wyświetla się poprawnie w różnego typu przeglądarkach (np. Mozilla Fiefox, Chrome, Opera, Safari itp.).
  • Jeśli to możliwe, wykorzystuj protokół https do łączenia się z Twoją witryną. Szyfrowane połączenia to rekomendowana rozwiązanie w komunikacji internetowej.
  • Zadbaj, aby Twoja strona umożliwia dostęp do informacji osobom z dysfunkcjami wzroku.

Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=en, https://www.seroundtable.com/changes-in-the-google-webmaster-guidelines-21551.html