Maile w folderze SPAM - jak tego uniknąć
25.02.2016

Fot. pixabay.com

Jak trafiasz do SPAMU? To proste:

  • Twoi odbiorcy zamiast rezygnować z subskrybcji, oznaczają maile od Ciebie jako SPAM
  • providerzy pocztowi (onet.pl, wp.pl, o2.pl, gmail.com itp.) oznaczają maile z Twoich wysyłek jako SPAM automatycznie, wg przyjętego wzoru wiadomości spamerskiej.

Kiedy odbiorcy oznaczają Twój mailing jako SPAM:

  • gdy nie dajesz im szansy na to, aby wypisać się z subskrybcji Twojego mailingu
  • nadmiernie eksploatujesz swoją bazę subskrybentów, zasypujac ich mailingami
  • dostarczając subskrybentom treści, która ich nie interesuje
  • korzystając z bazy danych z adresami, których właściciele nie zgodzili się na otrzymywanie Twoich wysyłek
  • nie dbasz o "higienę" swojej bazy danych.

Kiedy providerzy oznaczają automatycznie twoje maile jako SPAM:

  • gdy używasz w mailingach niedozwolonych, kojarzonych ze spamerami zwrotów (Lista słów, których użycie w treści maila może doprowadzić, do zaklasyfikowania go jako spam)
  • gdy szablon Twojego maila wpisuje się w szablon maili spamerskich, przez : nadużywanie wielkich liter, nadużywanie kolorów w czcionkach
  • gdy twój adres nadawcy ma wady techniczne (brak ustawionego SPF)
  • gdy twoja wiadomosć ma wady techniczne: błędy w kodzie html, błędy w stylach (CSS), niewłaściwa proporcja tekstu do grafik, brak wersji tekstowej
  • korzystasz z nieuprawnionej bazy danych, w której znajdują się "spam trapy".

Jak uniknąć błędów związanych z mailingiem i ustrzec się przed SPAM-em:

  • korzystaj zawsze z bazy maili, których właściciele wyrazili zgodę na odbieranie od Ciebie e-maili
  • dbaj o higienę bazy - regularnie usuwaj z niej adresy, z których otrzymałeś "hard bounce" czyli twarde odbicie. Wielu providerów pocztowych uznaje maile wysyłane do "zaniedbanej" bazy za działanie spamerskie
  • nie kupuj baz (szczególnie z niesprawdzonych źródeł) - aby poszerzyć zasięg Twoich informacji, lepiej zamów wysyłkę informacji przez sprawdzonego partnera do bazy, którą on dysponuje i do której ma prawa
  • dbaj o to, aby wysyłki robić w rozsądnych odstępach czasu
  • zbuduj prawidłowy szablon - nawet do 20% skuteczności mailingu do prawidłowy szablon (Narzędzie do kontroli "spamowatości" e-maili)
  • dbaj o to, aby treść wysyłek była dopasowana do potrzeb odbiorcy
  • dbaj o to, aby w realizowanej przez Ciebie wysyłce istniała możliwość wypisania się z bazy odbiorców newslettera
  • dbaj o to, aby stosunek grafiki do treści mailingu był prawidłowy (1 grafika = 3 linijki tekstu)
  • dbaj o to, aby ciężar mailingu był możliwie niewielki (do 100 kB), nie dołączaj grafik ani plików, im szybciej mailing sie wczyta, tym lepiej dla Ciebie
  • Gdy w wysyłanym mailingu umieścisz tekstową jego wersję, skorzystasz podwójnie:
    1. Oddalisz od siebie ryzyko folderu SPAM.
    2. Posiadacze smartwatch'y także odczytają Twój newsletter - wersja tekstowa mailingu wyświetli się na smartwatch'u tak, jak wiadomość sms.
    dbaj o to, aby w mailingu była też wersja tekstowa wiadomości
  • dbaj o reputację - swojego IP, domeny - nie zapominaj o skonfigurowaniu SPF / DKIM / DMARC (Narzędzie do sprawdzania reputacji IP/domeny)
  • dbaj o to, aby maile transakcyjne (automatyczne) wysyłać z innego IP niż maile marketingowe
  • najlepiej, jeśli wysyłasz swoje wiadomości z IP, które należy wyłącznie do Ciebie - w przypadku współdzielonego IP narażasz się na ryzyko tego, że inny użytkownik IP, który nie zachowuje dobrych praktyk, osłabia reputację Twojej bazy wysyłkowej u providerów pocztowych.