Jak mierzyć skuteczność reklamy? Google Analytics
09.07.2012

Skuteczna reklama dla Ciebie
Fot. www.sxc.hu

Ocena skuteczności kampanii reklamowej online musi uwzględniać dane ze statystyk strony, na którą reklama kieruje Internautów (ang. landing page). Najpopularniejszym systemem statystycznym w internecie jest Google Analytics.

Google Analytics i zasięg reklamy

Dzięki Google Analytics można poznać m.in.: liczbę użytkowników, którzy odwiedzają stronę czy ilość odwiedzin i odsłon strony w danym czasie. Dane te pozwalają mierzyć zasięg kampanii reklamowej.

Google Analytics i konwersja

Przy pomiarze konwersji reklamy online najważniejsze są dwie funkcje:

  • Analiza celów. Cele określane są w zależności od potrzeb właściciela strony www. W przypadku portalu informacyjnego może to być np. subskrypcja newslettera lub pobranie pliku oferty reklamowej. Po zdefiniowaniu celów w Google Analytics możliwe jest określenie, jaki procent wizyt w portalu kończy się zamówieniem newslettera, a jaki pobraniem oferty.
  • Analiza źródeł ruchu dostarcza szczegółowych informacji nt. tego, ile wizyt zostało wygenerowanych z poszczególnych zródeł ruchu. Jeśli do prowadzenia kampanii reklamowej wykorzystywane są różne kanały (np.: płatne linki w Google AdWords, banery w portalach, serwisy społecznościowe), dowiemy się, ilu użytkowników weszło na stronę docelową z każdego z tych kanałów. Liczba odsłon i czas spędzony w witrynie pozwolą określić jakość ruchu z poszczególnych źródeł. Można określić, które źródła ruchu dają najlepszą konwersję, czyli które są najbardziej opłacalne.

Statystyki Google Analytics vs. CTR

Przy ocenie skuteczności kampanii reklamowej online należy brać pod uwagę, obok liczby odsłon, także czas spędzony na stronie docelowej oraz współczynnik odrzuceń. Jeśli użytkownik przy jednej wizycie odwiedza mniej niż dwie strony, spędzając na landing page kilka sekund, a współczynnik odrzuceń jest wysoki, to reklama nie jest efektywna. Bez względu na wysokość CTR (współczynnik klikalności).

Najlepiej poprowadzony kurs Google Analytics znajduje się na stronie Mariusza Gąsiewskiego, organizatora popularnych SEMcampów.

materiały: IAB, interaktywnie.com